Opona czy też opona pneumatyczna to nic innego, jak zewnętrzna część koła. Ma ona otwarty przekrój i wykonana jest z gumy. Opony nakłada się na felgę bądź obręcz, następnie zaś wypełniana powietrzem pod odpowiednim ciśnieniem. Powietrze może być także zastąpione innym gazem.

 

Opona jest tym elementem pojazdu, który jako jedyny kontaktuje się z podłożem. Ponadto zapewnia przenoszenie ciężaru pojazdu, sił napędu, hamowania i skrętu. Dodatkowo ma za zadanie zapewnienie podstawowej amortyzacji w czasie jazdy. Istnieje kilka podstawowych rodzajów opon. Pierwszy z podziałów opiera się na kształcie bieżnika. Wyróżnić możemy slicki, oponę rowkową, oponę klockową, opon kolcową, oponę deszczową, oponę błotno-śniegową oraz oponę nordycką. Kolejny podział opon to podział ze względu na na budowę wewnętrzną. Jest to: opona diagonalna, opona radialna (inaczej opona promieniowa), opona dętkowa, opona bezdętkowa, opona „runflat”. Typowa opona zbudowana jest z następujących elementów: bieżnika (który wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność), osnowy, opasania i stopki. Podstawowy podział opon ze względu na przeznaczenie to opony zimowe oraz letnie. W wyniku eksploatacji, która uzależniona jest od tego, jak często używany jest samochód, opona ulega zniszczeniu. Polega ono przede wszystkim na mechanicznym ścieraniu się bieżnika. W wyniku tego procesu samochód traci swą przyczepność do podłoża, a z czasem staje się niezdolny do dalszej jazdy, jako że stwarza zagrożenie zarówno dla kierowcy, jak i innych użytkowników ruchu.

Czym jest wulkanizacja?

Wulkanizacja to inaczej chemiczny proces polegający na sieciowaniu cząsteczek polimeru i prowadzący do otrzymania gumy. Proces ten, poza produkcją gumy, stosowany jest także w celu sklejania ze sobą dwóch albo więcej ich rodzajów (dzieje się tak na przykład w trakcie produkcji opon) powlekania gumową powierzchnią różnych tkanin i tworzyw, oraz – z czym do czynienia ma większość posiadaczy własnego samochodu – naprawiania oraz regenerowania opon. W przypadku regeneracji opon proces wulkanizacji polega na tym, że zerwana zostaje warstwa już zużytego bieżnika ze starej opony, następnie zaś przyklejona w jej miejsce zostaje warstwa nowego bieżnika. Bieżniki wykorzystywane do procesu wulkanizacji posiadają na zewnątrz specjalną warstwę bardzo dobrze usieciowanej gumy, od strony wewnętrznej zaś niedosieciowaną warstwę kauczuku, który zmieszany jest ze środkiem sieciującym, zaczynającym działać w podwyższonej temperaturze.