Marie Kondo, jedna z najbardziej płodnych organizatorek naszych czasów, może mieć po prostu najlepszą radę, jak pozbyć się rzeczy.

Większość z nas ma zbyt wiele rzeczy — tak wiele, że niektóre z nich nieuchronnie mieszkają z tyłu szuflady lub na półce w garażu, gdzie ledwo pamiętamy, że je mamy, nie mówiąc już o używaniu ich regularnie.

Istnieją realne korzyści ze zmniejszenia bałaganu. Badanie z 2012 r. obejmujące 3000 dorosłych wykazało, że każdego dnia tracimy lub gubimy do dziewięciu przedmiotów – lub 198 743 w ciągu przeciętnego życia, co daje 3680 godzin lub 153 dni spędzonych na poszukiwaniu rzeczy, które zgubiliśmy. Ograniczanie bałaganu nie tylko oszczędza pieniądze na rzeczach, które w innym przypadku byś kupił, ale także oszczędza czas — uporządkowany dom ułatwi znalezienie rzeczy, których szukasz, a także będzie szybciej sprzątać i organizować.

Jeśli jesteś gotowy, aby rozpocząć własną podróż do oczyszczania, jest to najlepszy przewodnik, którego potrzebujesz. Od wskazówek dotyczących tworzenia planu gry i strategii usuwania bałaganu w poszczególnych pokojach, po wskazówki ekspertów organizacyjnych — to wszystko, czego potrzebujesz, aby usunąć niepotrzebne rzeczy ze swojej przestrzeni. Gotowy, aby dowiedzieć się, jak pozbyć się rzeczy i poznać pomocne informacje? Oto 5 zasad skutecznego odgracania mieszkania.

Zacznij od swojego sposobu myślenia

Zanim jeszcze zaczniesz, zadaj sobie to pytanie: Dlaczego w ogóle chcesz się nauczyć, jak pozbyć się rzeczy? Zbadaj swoje motywacje do oczyszczania. Warto gdzieś je zapisać (nawet jeśli jest to tylko w notatce w telefonie), abyś mógł się do nich odnieść, gdy potrzebujesz trochę dodatkowej motywacji.

Przygotowując swój sposób myślenia do usuwania śmieci, zastanów się również, co może uniemożliwić Ci ukończenie pracy. Bycie przygotowanym na wyzwania pomoże ci później stawić im czoła.

I pamiętaj — jeśli nawet myślisz o usuwaniu bałaganu, oznacza to, że w twoim życiu obowiązuje ten prosty fakt: masz więcej niż wystarczająco rzeczy. Kiedy trudno jest rozstać się z przedmiotami, spróbuj zapamiętać tę prawdę.

Pomyśl o swoim celu końcowym

Nie wszyscy chcą takich samych rezultatów odczyszczania. Zanim zaczniesz, dobrą strategią jest przemyślenie swojego celu końcowego.

Gdy już wiesz, co chcesz osiągnąć na dłuższą metę, podziel swój cel końcowy na mniejsze cele, które możesz osiągnąć po drodze. Daj sobie dużo czasu na pracę i ustal rozsądne oczekiwania co do tego, co możesz zrobić od razu, w zależności od tego, ile czasu i energii musisz poświęcić na uporządkowanie.

Zasada 80/20

Istnieje zasada dotycząca ubrań zwana zasadą 80/20. Mówi się, że większość ludzi spędza 80 procent czasu nosząc tylko 20 procent tego, co jest w ich szafie.

Uważamy, że ta zasada odnosi się również do innych rzeczy. Jeśli kiedykolwiek poczujesz się przytłoczony pozbyciem się wielu rzeczy, przypomnij sobie, że w 80 procentach czasu używasz tylko około 20 procent posiadanych rzeczy.

Zdecyduj, co zrobić z niechcianymi przedmiotami

Dobrym pomysłem jest, zanim zaczniesz, mieć plan gry dotyczący tego, co będziesz robić z przedmiotami, których zdecydujesz się pozbyć.

W tym celu zastanów się, jakie zasoby są dostępne w Twojej okolicy. Czy możliwy jest recykling różnych materiałów i dużych przedmiotów? Czy masz sposób na przetransportowanie podarowanych przedmiotów do miejsca nadania?

I oczywiście nie zrobisz dokładnie tego samego z każdym przedmiotem, z którym zdecydujesz się rozstać. Dlatego eksperci organizacji zalecają stworzenie systemu sortowania. Wyznacz różne obszary dla przedmiotów, które planujesz:

  • Odłożyć
  • Naprawić
  • Podarować
  • Sprzedać
  • Wyrzucić

Tylko 10 rzeczy

Kolejną świetną wskazówką, którą polecają profesjonalni organizatorzy, jest postawienie pierwszego celu na pozbycie się 10 rzeczy. Mogą być z dowolnego miejsca w domu. Po prostu wybierz 10 przedmiotów, których nie chcesz lub nie potrzebujesz, i pozbądź się ich.