Czym jest outsourcing?

Outsourcing to przydatny sposób na optymalizację kosztów firmy, pozwalający w pełni poświęcić się jej podstawowym zadaniom i celom. Podmiot zewnętrzny pomoże szybko i tanio zrealizować powierzone mu zadania, np. rachunkowość, na której wyoutsourcowanie decyduje się wiele przedsiębiorstw.
Historia outsourcingu rozpoczęła się od Henry’ego Forda. Jego zdaniem, elementy produkcji, których firma nie była w stanie wykonać w podobnej jakości i przy podobnych kosztach, co konkurencja, powinien zająć się tym podmiot zewnętrzny. Dziś, jego strategia zyskała popularność wśród przedsiębiorstw na całym świecie.

Jak korzystać z outsourcingu?

Outsourcing dzieli się na pełny i selektywny – różni się obszarami działalności, które oddajemy w ręce zewnętrznego podmiotu. Może dotyczyć bardzo różnych form działalności, od sprzątania czy cateringu, przez kontakt z klientem, po zarządzanie finansami i wykonywanie elementów głównego projektu. Do najczęściej outsourcowanych zadań należą m. in. szkolenia, administracja systemów informatycznych, audyt finansowy, zarządzanie wydrukiem i dokumentami. Podmioty zewnętrzne pełnią więc funkcję pomocniczą. Znalezienie dobrej firmy, której powierzymy dane zadanie, nie zawsze jest łatwe. Kluczem do sukcesu jest specjalizacja – firma o wąskim zakresie działalności ma zwykle większe kwalifikacje. Firma powinna być dokładnie sprawdzona i poddawana regularnym kontrolom.
Najważniejszą korzyścią, którą nasza firma odnosi dzięki outsourcingowi, jest redukcja kosztów. Wyspecjalizowane podmioty pracują bowiem stosunkowo tanio. Dzięki temu, nasza firma jest w stanie poświęcić więcej czasu i zasobów na swoje główne zadania, zwiększając wydajność i oferując klientom wyższej jakości usługę.
Istnieje jednak ryzyko powierzenia zadań nieodpowiedniej firmie. Zdarza się, że jakość wykonanej pracy nie spełnia naszych oczekiwań lub przeciąga się w czasie. Czasem dochodzi niestety także do wycieku poufnych danych.
Nie powinniśmy także pozwolić zachłysnąć się ideą redukcji kosztów. Kierowanie się wyłącznie kwestią oszczędności przy wyborze firmy outsourcingowej może drastycznie odbić się na jakości usług. Należy także unikać działania na granicy prawa. Urząd Skarbowy jest bowiem w stanie zweryfikować fałszywe umowy o przejęcie pracowników i fikcyjny outsourcing, mający na celu zmniejszyć płacone przez naszą firmę podatki. W 2017 roku, w problemy z wymiarem sprawiedliwości wplątało się aż 300 działających w opisany sposób firm.